Bereik je brede achterban
Hoe kun je iedereen in je achterban bereiken? Hoe komt jouw boodschap bij jongeren terecht? En welke communicatiemiddelen werken het beste voor mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden? Twee experts delen hun ervaringen en tips tijdens de online inspiratiesessie ‘Bereik je brede achterban’ op 29 september.
Kinderen van DES-dochters, mensen met een diverse culturele achtergrond, jongeren met apneu, kwetsbare mensen die zorg mijden: de aanwezigen vandaag bij de online inspiratiesessie willen zeer uiteenlopende groepen mensen bereiken, zo laten ze in de chat weten. En een specifieke doelgroep bereiken is soms best ingewikkeld, zo vertelt gespreksleider Nienke Oosting van PGOsupport bij de introductie van het onderwerp. Al helemaal als je zelf niet tot een doelgroep behoort of weinig mensen uit een doelgroep kent.
Gezondheidsvaardigheden
Daar weet Karen Prantl alles van. Zij is beleidsmedewerker bij de Nierpatiënten Vereniging Nederland (NVN) en vertelt hoe haar organisatie in de afgelopen jaren de informatievoorziening voor mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden laagdrempeliger heeft gemaakt. “Uit onderzoek bleek dat de consultkaart met een overzicht van behandelingen en vragen aan slechts 30 procent van de patiënten werd gegeven. Het bleek dat zorgverleners de kaart voor veel mensen helemaal niet geschikt vonden.”
Als we de kaart in eerste oogopslag zien wordt duidelijk waarom: hij staat helemaal vol met tekst en nodigt niet echt uit tot lezen. De nieuwe versie, de keuzekaart met afbeeldingen en korte tekstjes, oogt veel vriendelijker. Karen: “Wij zijn gaan praten met Pharos en daar leerden we dat een op de vier mensen beperkte gezondheidsvaardigheden heeft. Zij kunnen eenvoudige informatie over gezondheid moeilijker vinden, begrijpen en toepassen.”
Testen met taalambassadeurs
Het taalniveau van de Keuzekaart is A2-B1, een niveau dat ook laaggeletterden kunnen begrijpen. “We hebben de kaart uitgebreid getest met taalambassadeurs van de stichting ABC. Dat was heel waardevol. Zij vertelden ons bijvoorbeeld dat plaatjes niet duidelijk waren of dat zorgverleners voor veel mensen een te abstract woord is.”
Inmiddels is inclusiviteit een speerpunt voor de hele organisatie. En dat werkt goed: doordat het geen losstaand project is, is iedereen binnen de NVN nu bezig met toegankelijkheid. Karen: “We proberen in al onze uitingen nu eenvoudig te schrijven. En dat is niet makkelijk. Daar moeten we allemaal aan wennen.”
Perspectief, inclusie en talent
We stappen over naar een andere doelgroep die bij de start van de online sessie veel werd genoemd: jongeren. Eline van der Meulen is projectmedewerker bij JongPIT, de organisatie voor én door jongeren met een chronische aandoening of beperking. PIT staat voor perspectief, inclusie en talent en precies dat is waar de organisatie zich op focust.
Eline: “We willen er allereerst voor zorgen dat jongeren sterker in hun schoenen komen te staan en dat ze met elkaar in contact komen, in onze online community. Ook geven we gevraagd en ongevraagd advies aan zorginstellingen en bedrijven, maar ook aan de politiek.”
Een grote leerbubbel
Dat waar jongeren met een chronische ziekte mee kampen is eerder leeftijdsgebonden dan diagnose gebonden, zo stelden de initiatiefnemers van JongPIT vast. “Hoe praat je met vrienden over waar je last van hebt, wat kom je tegen in opleidingen en werk? Dat soort dingen bespreken jongeren bij ons, het is eigenlijk een grote leerbubbel.”
JongPIT bereikt de jongeren door ze op te zoeken waar ze al zijn, zo vertelt Eline: op social media, in het onderwijs en bij zorgorganisaties. Wat daarbij helpt is dat de organisatie zelf jong is en de vrijwilligers ook jongeren zijn. “Daardoor voelen ze zich veilig bij ons. Wat we doen en onze taal past bij de leefwereld van jongeren.”
Jongeren kunnen best een andere motivatie hebben dan jij om iets te doen, maar zolang je daar over praat is dat prima.
Hoge piefen
Er zijn zo’n 40 vrijwilligers die worden gefaciliteerd door een klein betaald team. Ze krijgen onder meer begeleiding en opleiding, want veel van hen komen voor het eerst met een professionele organisatie in aanraking. “Die gaan dan voor het eerst met hoge piefen in gesprek.” Ook wordt er rekening gehouden met de drukke agenda’s van jongeren en krijgen de jongeren voldoende waardering, vertelt Eline.
Bij PGOsupport kennen ze veel verhalen van organisaties die jongeren maar moeilijk bereiken, vertelt Nienke. De jongeren die worden bereikt zijn er vaak kort, of willen zich niet verbinden aan langetermijnopdrachten, zo klinkt het. Voor die organisaties heeft Eline een helder advies: ga in gesprek met die jongeren. “Jongeren kunnen best een andere motivatie hebben dan jij om iets te doen, maar zolang je daar over praat is dat prima. Bied ze flexibiliteit en beslis samen met ze. Zorg ook dat je ze goed begeleidt en reflecteer op wat je doet.”
Verandering in kleine stapjes
De online aanwezigen willen graag meer weten over de ervaringen en lessen van Eline en Karen. In de chat verschijnen tientallen vragen. Bijvoorbeeld over de uitdagingen waar Karen mee te maken kreeg. “Verandering gaat in kleine stapjes en we moeten goed onthouden dat dat ook goed is. Je kunt niet in een keer alles omgooien. Gelukkig zie ik dat de kleine stapjes effect hebben. Dat ons verhaal over toegankelijkheid ook bij zorgverleners en onze regionale verenigingen terecht komt. Zo bereiken we uiteindelijk ook de groep waar het om gaat.”
Ze krijgen bij ons herkenning en erkenning en hopelijk ook een beetje hoop en durf.
Eline krijgt de vraag hoe JongPIT jongeren aan zich weet te binden. “Het is bij ons voor én door jongeren, dus iedereen bij ons weet waar chronisch zieke jongeren mee te maken hebben. Ze krijgen bij ons herkenning en erkenning en hopelijk ook een beetje hoop en durf. Dat je je school kunt afmaken, dat je als je studeert gebruik kunt maken van bepaalde voorzieningen. Die positieve mindset vinden we belangrijk.”
Dat laten zien van wat er wel kan gebeurt ook bij de NVN. Daar startte onlangs een project waarin ervaringsdeskundigen laten zien hoe hun leven na een transplantatie eruit ziet. Karen: “We laten zien dat je daar goed mee kunt leven. En we denken ook hierbij na over of we alle mensen bereiken.”
‘Zorg dat je het leuk maakt’
Karen tipt aan het einde van de inspiratiesessie de online module Gezondheidsvaardigheden die op de website van PGOsupport gratis toegankelijk is. “Als je die inhoud bestudeert leer je hoe je mensen bereikt en hoe je materiaal test. Het is heel fijn om alle kennis hierover zo gebundeld te hebben.”
Eline heeft aan het einde van de online inspiratiesessie ook nog een paar tips. “Kijk als je iets voor jongeren wil organiseren naar wat er al is, wat andere organisaties doen en vul daar dan op aan. En betrek ze erbij, zorg dat je iets samen met de doelgroep organiseert en dat je het gewoon leuk maakt.”
Onderzoek je achterban
Hoe goed ken jij je achterban? En bereik je iedereen met jouw boodschap? Daar kom je alleen achter door goed te onderzoeken wie jij allemaal vertegenwoordigt. Gebruik daarvoor de tips van Karen en Eline en kijk mee bij andere patiënten- en cliëntenvertegenwoordigers. Of raadpleeg PGOsupport. Wij helpen je natuurlijk ook graag.
Meer informatie
Interessant!