Een tweede rondje langs de velden

Op de inspiratiemarkt ontmoeten mensen van verschillende organisaties elkaar. Ze halen inspirerende voorbeelden op en gaan met elkaar in gesprek.

Patiëntenorganisatie? Een goede website is dan noodzakelijk

Het is druk bij de stand van de ‘websitescan’. Er staat een lange rij. 

Anne van Voorthuizen bekijkt iedere site van patiëntenorganisaties aandachtig en geeft tips. “Kijk, dit is perfect hè”, zegt ze tegen een patiëntvertegenwoordiger. “Dit hebben jullie heel mooi gedaan. Het ziet er netjes uit.” Sinds de coronapandemie heeft de patiëntenvereniging Reuksmaakstoornis.nl een nieuwe doelgroep erbij gekregen, de coronapatiënt. En dat is een hele grote groep “Wil je die bij je houden? Dan is het slim om informatie voor hen meer vooraan in het menu te zetten Jullie gebruiken vrij veel moeilijke termen maar die zijn nog onbekend voor deze nieuwe doelgroep, of misschien zelfs onnodig. Je moet jezelf over alle informatie afvragen: “heeft de doelgroep hier wat aan?”

 

Aan het eind van de dag heeft Anne wel twintig ingevulde vragenlijsten van patiëntenorganisaties. Met hun specifieke vragen. “Ik merkte vooral dat kleine organisaties het nog wel eens lastig vinden, een goede, gedegen website. Je hebt de techniek die je goed moet regelen, de structuur moet goed zijn. Welke informatie zet je op welke plek? Ook grote organisaties maken hier soms verkeerde keuzes. Als een organisatie groeit, wordt de site nog belangrijker.” Anne deelt veel visitekaartjes uit. Na het congres mag iedereen contact opnemen om meer vragen te stellen.

Anne heeft wel tips, want een goede website is het belangrijkste communicatiekanaal van deze tijd. De site moet via Google te vinden zijn. En een gratis digitale nieuwsbrief is ideaal om bezoekers te laten terugkeren naar de site om nieuwe berichten te lezen. Daarna zou je de bezoekers langzaam kunnen verleiden om lid te worden van de patiëntenorganisatie. Want naast voorlichting is voor veel patiëntenorganisaties ook een doel om meer leden werven.

Direct aan de slag: 

•    Cursus scanbaar schrijven 

•    Tips voor een effectieve website

•    Voor een digitaal toegankelijke website 

•    Zo schrijf je een boeiende nieuwsbrief

•    Beter zichtbaar en vindbaar met de cursus Social media strategie 

 

PGOsupport congres

Verandering en weerstand

Bij de stand van Annemarie Noordam liggen kaartjes op tafel, in een u-vorm. Op het ene kaartje staat ‘boos’, op de ander ‘weerstand.’ Op weer een ander kaartje staat ‘mechanische acceptatie’ en de boog eindigt met een kaartje met ‘acceptatie.’

Waar kijken we naar? “Je kijkt naar de verandercurve. Ik gebruik die kaartjes bij de trainingen die ik geef op het gebied van veranderingen in een organisatie. ''Bij veranderingen is er vaak weerstand, vertelt Annemarie. Veranderen vraagt tijd en die is schaars, zeggen mensen. Voor degene die de veranderingen moet doorvoeren of wil doorvoeren is die weerstand dan weer frustrerend’, zegt ze. ‘Zo kom je als organisatie, of je nou een patiëntenorganisatie bent of een grote professionele organisatie, in een negatieve spiraal terecht. Of zelfs in een impasse.’

Annemarie en haar partner Babette van den Brink geven aan de hand van rollenspellen inzicht in de veel voorkomende reacties en emoties. De veranderaar leert omgaan met die emoties. “Wij doen die rollenspellen, niet degene die aan de training mee doet. Dat durven mensen soms niet. Wij beelden de rollen uit.” Het begeleiden van verandering vraagt aandacht en tijd van de veranderaar, maar ook van een team. “Ik had hier net een patiëntenorganisatie aan tafel die een heel ander systeem wil implementeren. Maar mensen uit het team zeggen dan: ja, maar het oude systeem was beter! Waarom moeten we dit doen?” En dus...wat doe je dan?

 

De teksten die in de rollenspellen worden gebruikt, komen van de deelnemers zelf. “Mensen zeggen naderhand: het heeft me zo geraakt. Wat doen jullie dit goed. Ze hebben dan vaak niet door dat ze de woorden zelf hebben aangeleverd.”

Meestal krijgt Annemarie achteraf pas te horen dat deelnemers erg zijn geraakt. “Ze herkennen zichzelf.” Een vrouw, die de cursus heeft gedaan, komt even bij de tafel staan. Of ze er wat aan gehad. “Zeker”, zegt ze lachend, “alles is nu opgelost!”

Meer informatie:

PGOsupport congres

Bouw je eigen beslisboom

Stel, je wordt als patiëntenorganisatie gevraagd om mee te werken aan een richtlijn. Hoe beslis je dan of je op de vraag in gaat? Joop Beelen heeft samen met zijn collega’s een beslisboom bedacht, een aantal gerichte vragen die je jezelf moet stellen om een besluit te kunnen nemen. Eén van de belangrijkste vragen is dan: is het relevant voor de patiëntengroep. Een andere belangrijke vraag is wat je als patiëntenorganisatie wil bereiken met de participatie. “Soms kan een verzoek om mee te werken aan een onderzoek interessant zijn, maar is het toch niet relevant.” 

Een vertegenwoordigster van een kleine patiëntenorganisatie is benieuwd of de beslisboom voor haar werkt. Haar organisatie is gevraagd om mee te werken aan een app van een zorgverzekeraar. Ze twijfelt omdat haar doelgroep heel specifiek is, en nog heel klein. “En ze hebben haast.” Beelen vraagt haar wat haar doel is, als ze wel mee zouden werken met de app. “Naamsbekendheid is belangrijk”, antwoordt ze. “En je wil graag meewerken aan preventie, want te veel mensen lopen te lang door met deze aandoening. 

“Als je dat wil bereiken”, zegt Joop, “moeten patiënten je dus weten te vinden via die app. Dat zou een voorwaarde kunnen zijn. Als een patiëntenorganisatie wordt benaderd als participant, heeft die ook een onderhandelingspositie”, vindt Joop. “Je zit nu in een goede positie, dus je kunt nu voorwaarden stellen. Bijvoorbeeld garanties op zichtbaarheid.”

 

Bekijk de online inspiratiesessies: 

Lees meer over: 

PGOsupport congres

Input gebruikt voor opleidingen 

Welke kwaliteiten heeft een bestuurder of een belangenbehartiger? Op de tafel voor ons liggen kaartjes met verschillende rollen en nog meer kaartjes met competenties. Karin Hoek organiseert cursussen en gaat hierover met bezoekers in gesprek: “We kennen mensen in een bepaalde functie automatisch allerlei kenmerken of kwaliteiten toe. Welke zijn voor bepaalde functies écht nodig? Deze vraag staat hier centraal en vandaag haal ik op wat onze bezoekers hiervan vinden. Na het congres werken we dit verder uit zodat in het aanbod van de academie zichtbaar wordt welke competenties in een cursus versterkt worden. En de profielen die ontstaan helpen ook om een beter opleidingsadvies te kunnen geven."

Interessant in ons cursusaanbod:

PGOsupport congres

Begrijpelijke organisatie? 

Is je organisatie begrijpelijk voor iedereen? Met Coryke van Vulpen vulden geïnteresseerden de online test in. Na de test ontvangen deelnemers een 10 stappenplan voor verbeteringen. 

De test niet op het congres kunnen doen? Het kan alsnog hier.

Lees meer over

Foto, ludieke uitkomst: quote (event. Anoniem)

Persoonlijke GezondheidsOmgevingen

Danny Wiekens van Zorgbelang Drenthe legde de toegevoegde waarde uit van Persoonlijke GezondheidsOmgevingen: “Met een PGO staan steeds meer gegevens over je gezondheid op één plek. Zo krijg je meer grip op je gezondheid.” 

Ben je er op het congres niet aan toe gekomen of wil jij je hier nog meer over weten? Bekijk hier meer informatie over Online GezondheidsOmgevingen: www.pgo.nl



Interessant voor jou? 

Zorgbelang Drenthe